Çizimin Sırları

Çizimin Sırları (Temel Karakalem Teknikleri)


Malzemeler

Sonuç alabilmeniz için çizim araçlarına ihtiyacınız yoktur. İlk kez çizim yapıyorsanız iyice açılmış bir adet B, 2B, 3B veya 4B kurşunkalem yeterli olacaktır. Bu türde çeşitli kalemler satın alın ve denemeler yapın; her kalemin yumuşaklık ve koyuluk derecesini sınayın.

İlerledikten sonra grafit uçlu kalemle çizim yapmayı deneyebilirsiniz. Bu kalemler kurşunkalemlere oranla daha pahalı olmakla birlikte daha uzun süre dayanır ve çizgilerinizi çeşitlendirmek istediğinizde çok yararlıdır. Füzen uç (karakalem) büyük çizimler için mükemmel bir seçimdir ve son derece kolay bir şekilde siyah leke çizme veya çizgileri yumuşatma imkânı sunar. Buna ek olarak, hafif bir dokunuşla kara bir çizgi elde etmek de mümkündür.

Mürekkepli kalem (0.1 veya üstü) ise kendinize biraz güven kazandıktan sonra deneyebileceğiniz bir çizim aracıdır.

Kâğıt

Sözü edilen bütün araçlar standart kalın kâğıtla birlikte kullanılır. Bu kâğıt türü standart ağırlıklarda ve doku özelliklerinde üretilmekte ve çizim araçları satan mağazalarda bulunmaktadır. Birkaç farklı türü deneyerek aralarındaki farkı ve birbirlerinden üstün oldukları yanlarını keşfedin. Düz (grensiz) kâğıt daha büyük detay ve daha küçük nesneler çizebilme imkânı sunduğu için avantajlıdır. Kaba kâğıt ise üzerine çizdiğiniz çizgileri hafif kırık gösterdiği için dolgun bir etki vermekte ve gereğinden küçük çizim yapmanızı önlemektedir. Genel olarak, çizim ne kadar küçükse çizim kâğıdı ve aracı da o kadar düz ve ince olmalıdır diyebiliriz. Büyük çizimlerde kâğıdın dokusunun daha kaba olması gereklidir. Yanınızda taşıyabileceğiniz ve istediğiniz zaman, istediğiniz yerde çizim yapabileceğiniz taslak defteri ilk aşamada yararlı olabilir.

Kurşunkalemin Tutulması

Kurşunkalemi muhtemelen kalem gibi tutma eğiliminde olacaksınız. Kurşunkalemi fırça veya uç (çubuk) gibi tutmayı deneyin. Tutarken elinizi çok sıkmayın veya kasmayın. Rahat ve serbest bir tutuşla hem kâğıt üzerinde daha iyi çizgiler çizebilirsiniz hem de elinizde veya kolunuzda kasılma oluşmaz.

Çizim Tahtasıyla veya Ressam Sehpasıyla Çalışılması

Ressam sehpanız (şövaleniz) yoksa ve arka kısmından desteklenen bir çizim tahtası karşısında oturuyorsanız, kurşunkalemi omuz yüksekliğinde tutmanız ve çizim alanını net bir şekilde görebilmeniz gereklidir.

Çizim yapmak için en iyi yöntem ayakta durmaktır; ama bu durumda bir ressam sehpasına (şövaleye) ihtiyaç duyacaksınız. Gövdeniz ve çizim alanınız arasında yeterli mesafe olmalıdır. Bu sayede kolunuzu, bileğinizi ve elinizi daha serbest hareket ettirebilir ve yaptığınız iş hakkında daha net bir bakışa sahip olursunuz. Birkaç dakikada bir geriye doğru çekilerek çiziminize daha tarafsız bir gözle bakın. Tutuşunuz serbest olsun ve tutuşunuzu değiştirmekten korkmayın. Her zaman aynı şekilde çizim yapmayın.

Kâğıt Kullanımı

En başından itibaren mümkün olabildiği ölçüde büyük desenler yapmayı deneyin. Ne kadar büyük çizerseniz düzeltmesi o kadar kolay olur. Çizim boyutunuzu, A2 boy kâğıt üzerinde çalışılabilecek ve A2 boy bir kâğıdı tek bir çizimle doldurabilecek düzeye gelinceye kadar aşamalı olarak artırın.

A2 kâğıt ile çalışabilmeniz için bir A2 çizim tahtası edinmeniz gerekecektir. Bir çizim tahtası satın alabileceğiniz gibi çeyrek inç (6.35 mm) kalınlıkta MDF levhadan da bir çizim tahtası yapabilirsiniz. Kâğıdın, üstünde durabileceği düzgün bir zemin sağlayan her türlü yüzey işinizi görür; yapışkan bant, kâğıt atacı kullanarak kâğıdı çizim tahtasına sabitleyebilirsiniz.

Çizgiler ve Daireler

Bu ilk alıştırmada iyi çizim yapabilmek için en gerekli temel bilgiyi öğreneceksiniz: el ve göz hassasiyeti. Aşağıdaki geometrik şekilleri çizerek işe başlayın.

Alıştırma yaparken kurşunkalemin ucuna, grafit ucun kurşunkalemden çıkıp kâğıt üzerine temas ettiği noktaya konsantre olmaya çalışın. Dikkatiniz başlarda dağılabilir, bu konuyu dert etmeyin – dikkatinizi yeniden kalemin ucuna toplamaya çalışın. Dikkatiniz dağıldığında çizgilerinizin titrediğini ve kaydığını göreceksiniz. Dikkatinizi kurşunkalemin ucuna tam olarak verebildiğinizde ve aklınızda başka hiçbir düşünce veya endişe olmadığında ise çiziminizin düzgün olduğunu fark edeceksiniz. Gözleriniz elinizi tam olarak izleyebildiğinde eliniz mükemmel performans gösterecektir. Alıştırma yapmaya devam edin. Çizim seanslarınıza başlamadan önce beş ila on dakika kadar alıştırma yapın.

İyi çizim yapabilmek istiyorsanız, öğrenmeniz gereken en temel teknik elinizi kontrol edebilmektir. Aşağıdaki alıştırmayı sıkça tekrarladıktan sonra çizgileriniz daha emin hale gelecek ve gözleriniz uzamı ve formu çok daha hassas bir şekilde değerlendirilebilecektir.

Bu alıştırmaları yaparken kesinlikle aceleci davranmayın. Bu alıştırmalar, dikkatinizi kurşunkalemin kâğıt üzerindeki hareketine yoğunlaştırabilmenizi sağladığı için anlamlı ve yararlıdır. Güven kazanıncaya ve rahat çizebilir duruma gelinceye kadar alıştırmaları tekrar edin. Kasılma hissederseniz rahatlamak için çaba harcayın.

Üç Boyutlu Şekiller

Çiziminize derinlik ve geometrik hacim etkisi kazandırabilmeniz için perspektif ya da gölgeleme tekniğinden veya her ikisinden birden yararlanmanız gereklidir. Üç boyutlu ve derinliğe sahip bir görüntüyü kolayca çizebilirsiniz. Soldaki şekilleri çizmeye çalışın.

Aşağıda solda gördüğünüz gibi gölgeleme veya ton sayesinde üç boyutluluk veya hacim illuzyonu oluşturabilirsiniz.

 

 

Elipsler

Elips çizimi de çizim sanatına hevesli sanatçıların öğrenmesi gereken temel gerekliliklerden biridir. Yetkinleşinceye kadar alıştırma yapmalısınız.

Bir bisikletin veya otomobilin tekerleklerini önden veya arkadan çizmek, bir nesneyi göz hizasına yerleştirip çizmekten çok daha ilgi çekicidir. Bu durumda, elipslerin düşey ekseni uzun ve ince olur. Bir elipsin genişliği nesneyi gördüğünüz noktaya bağlı olarak değişir (yukarıda sağda).

Nesne Çizmeye Başlanması

Önceki alıştırmaları yaptıktan sonra sıra diyagramları veya düşünceleri kopyalamayı bir kenara bırakıp gerçek yaşamdan alınmış bir nesneyi çizmeye geldi. Başlangıç için basit bir ev eşyasını, örneğin, bir bardağı, şişeyi veya kavanozu seçebilirsiniz. Nesnenin çok karmaşık olmamasına dikkat edin. Nesneyi önünüzdeki masaya yerleştirin ve nesneye dikkatli bir şekilde bakın.

Şeklini genel hatlarıyla ayırt edin. Boyuyla genişliği arasındaki oranı algılayın. Işığın nesne üzerine nasıl düştüğünü görün. Rengine bakın. Dokusuna bakın. Işığı yansıtıyor mu? Yuvarlak hatlı mı? Köşeli mi? Bir nesneye bu şekilde baktığınızda neler olur? Çizim de buna benzer: nesneyi bir şekil, bir renk alanı veya aydınlık bir form olarak ele alırsınız. Bu soruları her zaman sormasa da bir sanatçı bir nesneye bu şekilde bakar. Aslında bu nesne hakkında ne kadar az düşünürse nesneyi o kadar çok görür. Öte yandan yeni başlayanlar için bu soruları sormak yararlı olabilir. Bir sanatçı baktığında bir sürahiyi veya bardağı değil bir şekli, bir rengi, bir dokuyu ve bir formu görür. Kamera bir görüntüyü böyle görür, görüntü de retinada böyle algılanır.

Şimdi nesnenizi çizmeye başlayın. Önce kesin bir çerçeve (taslak) çizmeye çalışın. Nesneyi göz hizasına yerleştirerek perspektif sorununu en aza indirirseniz işiniz kolaylaşabilir. Defalarca tekrarlanabilecek bu alıştırma, elinizin ve gözünüzün birlikte çalışmayı aşamalı olarak öğrenmesini sağlayacaktır. Görme konusunda çok iyisiniz ve görünümün doğru olduğuna güvenebilirsiniz. Önünüzdeki tek sorun eğitimsiz elinizin hantallığı ve gördükleriniz hakkındaki düşünceleriniz. Gördüklerinizi yorumlamaya çalışmayın, sadece görün.

Hataların Çizim Sırasında Düzeltilmesi

Taslağı olabildiğince iyi bir şekilde çizdikten sonra çizime ara verin ve başınızı kımıldatmadan çiziminize ve nesneye göz atın. Doğru noktaları ve asıl önemlisi hatalı noktaları ayırt edin. Başlangıçta, hatalı çizgileri silgiyle silmeden, üzerinden bir daha geçerek çiziminizi doğru bir şekilde yeniden çizin. Çizilen şekil nesneye benzemeye başlayıncaya kadar işaretleri ve çizgileri düzeltmeye devam edin.

Hatalı çizgileri silmeden, doğru çizgiyi hatalı çizginin üzerine çizebilmeye başladığınız zaman çiziminiz doğruya daha yakın olacaktır. Eski çizgileri silip yeniden çizmeye çalışırsanız aynı hatalı çizgileri tekrarlamanız kuvvetle muhtemeldir. Çizgilerin karışık veya kötü görünmesi önemli değil; zira insan gözü doğru çizgilere kayma ve hatalı çizgileri göz ardı etme eğilimindedir. Göz, karşılaştırma yapmayı ister ve iki şekil birbirine benzemiyorsa hemen size haber verir. Nesnenin şekli her zaman doğru olandır. Gözlerinize güvenin – şekil, renk ve doku algılama konusunda onlardan daha hassas bir aygıt yoktur.

Şimdi aynı nesneyi farklı konumlarda çizmeyi deneyin. Bu konumlardan bazıları zor gelebilir. İyi çizemediğinizi düşünüp yılgınlığa kapılmayın. Israrcı davranın. Aynı tekniği kullanmaya devam edin ve taslak olarak giderek daha kesin çizimler yapmaya çalışın. Alıştırma yaptıkça daha iyi çizer hale geleceksiniz.

Şekil hatalıysa, tek sorun neden hatalı olduğunu keşfedebilmektir. Sorun bir veya iki basit nedenden kaynaklanabilir. Çizgilerin aşağı veya yukarı, sağa veya sola gitmesi mi gerekiyor, yoksa çizgileri birbirine yakınlaştırmalı veya birbirinden uzaklaştırmalı mı? Çizgiler daha küçük veya daha büyük, düz veya daha eğik mi olmalı? Açı doğru mu, gereğinden daha geniş veya dar mı? Çiziminize karşı merhametsiz davranın, hatalı olduğunu gördüğünüz şeyleri değiştirmekten kaçınmayın. Bu davranış biçimini yolun daha en başında benimseyebilirseniz, giderek bir alışkanlık halini alır ve size büyük yarar sağlar. Yorulduğunuzu veya sıkıldığınızı hissettiğiniz anda hemen durun. Kendi isteklerinizin aksi yönde hareket etmeyin. Çizim sanatına gerçekten âşık olmaya başladığınızda, yorulsanız bile çalışmaya devam etmek isteyeceksiniz, hele can sıkıntısı söz konusu bile olmayacak.

  

Basit Tekil Nesneler

Şimdiye kadar öğrendiklerinizi pekiştirmek için farklı şekillerdeki nesneleri çizmeye çalışın.

Nesne Grupları

Şimdi benzer veya zıt şekillerdeki iki veya üç nesneyi bir arada kullanın. Şekilleri birbirine benzer veya zıt olan nesneleri çizmek eğlenceli olabilir. Her nesnenin boyutunu, şeklini ve orantılarını (uzunluğunu, derinliğini ve hacmini) yanındaki nesneyle birlikte düşünün. Çizimin ne kadar ilgi çekici ve karmaşık hale geldiğini görmeye başlayabilirsiniz artık.

Aradaki Şekiller

Bir nesne grubunu çizerken her zaman seçtiğiniz öğelerin formları veya şekilleri üzerine değil öğeler arasındaki mesafeye konsantre olun. Bu mesafe veya boşluk da nesnelerin dış çizgileriyle sınırlandırılmış belirgin bir şekle sahiptir. Şeklin farkına varabilir ve çiziminizde bu şekle yer verebilirseniz, hatalarınızı çok daha kolay bir şekilde düzeltebilirsiniz. Nesneleriniz arasındaki mesafeyi (boşluğu) doğru alabilirseniz nesnelerin şekilleri de doğru olur. Sizin de yakında farkına varacağınız gibi sanatçının görsel dünyasında hiçbir mekân boş değildir. Her boşluk (veya mekân) çizilmesi gereken bir şekildir. Bu yaklaşım görmeye olan ilgiyi de artırır.

Işık Kaynağının Tanımlanması

Bir nesnenin gölgesi ışık kaynağının yönüne bağlı olarak farklı şekillerde düşer. Gölgeler hakkında bilgi edinmenin en basit yolu nesneyi farklı açılarda düzenleyerek farklılıkları görmektir. Bir lamba, bu alıştırma için en uygun ışık kaynağıdır; nesneleri lambanın etrafında farklı konumlara yerleştirerek maksimum sayıda gölge varyasyonu yaratabilirsiniz.

Modelleme ve Gölgeleme Yöntemleri

Tarama çizgileri veya ton oluşturmak ışık ve gölge etkilerini göstermek için en kullanışlı yoldur. Bu yöntemi etkili bir şekilde kullanabilmeniz için alıştırma yapmanız gereklidir. Başlangıçta, aralarında eşit mesafe bulunan aynı uzunlukta ve aynı yönde çizgiler çizin. Bu konuda aceleci davranmayın. Alanları tarama çizgileriyle çok hızlı ve son derece hassas bir şekilde gösterebilirsiniz; ama bunun için alıştırma yapmalısınız. Yavaş adımlarla başlayın. Sonra hızlanırsınız.

Basit Perspektif

Çiziminizin üç boyutlu bir uzam içinde oturmasını istiyorsanız perspektif çok önemlidir. Kurallar oldukça basit olmakla birlikte perspektif çizgileri arasında pek çok farklı şekilde kontrast sağlayarak doğru etkiyi elde edebilirsiniz. Gözlemlerinizi temel alarak çizim yapmak, perspektifin nasıl kullanıldığını görmenizi sağlayacaktır. Aşağıda inceleyeceğimiz üç hile bu kuramı açıklamamıza yardımcı olacak. Perspektifin bir numaralı kuralı aslında aynı boyda olan nesnelerin gözden uzaklaştıkça daha küçükmüş gibi görünmesidir. Dolayısıyla sizden 182 cm uzakta ayakta duran 1,82 m boyundaki bir insan gerçek boyunun yarısı uzunlukta görünecektir. Aynı kişi 4,5 m uzakta ayakta dururken yaklaşık olarak 20 cm boyunda görünecektir. Aynı kişiye 91,4 m uzaktan baktığınızdaysa onu başparmağınızın üst boğumunun arkasına saklayabilirsiniz. İlk çizimde bu etkinin resim düzleminde nasıl oluşturulacağı hakkında bazı bilgiler veriliyor. Sona erme noktasına yaklaştıkça direkler daha küçük ve daha ince görünür. Direkler arasındaki mesafe de azalmaya başlar. Bu resim, izleyenin gözünde olup bitene benzeyen bir örnek sunuyor; bu yaklaşımı kullanarak kâğıdın düz yüzeyinde açık bir derinlik etkisi yaratmak mümkündür.

Küp şeklinde, boy göz hizası üzerindeki yüksekliğe göre çıkarsanız; böylece küp sanki küçük bir evmiş gibi görünür. Kesik çizgiler küpün göze görünmeyen, uzak kenarını gösteriyor (uzak kenarın görünebilmesi için küpün saydam olması gereklidir). Çizgilerin birbirine paralel olmadığını, aksine perspektif kuralları uyarınca iki sona erme noktasına uzandığını fark edeceksiniz. Bu hile kesinlikle gözü ikna eder; Rönesans sanatçılarının (bilhassa Brunelleschi’nin) yeniden keşfettiği ve çizime yardımcı olan bu teknik, Roma çağından beri unutulmuştu.

Uzamsal Perspektif

Perspektifin bir başka kuralı ise bir nesnenin izleyiciden uzaklaştıkça daha bulanık ve daha az yoğun hale gelmesidir; dolayısıyla uzaktaki bir nesneyi çizerken daha yumuşak dış hatlar, daha açık bir doku ve ton kullanmamız gereklidir. Bu teknikler aynı zamanda göz yanılması da yaratır ve izleyenin düz bir yüzeye bakarken derinlikli bir görüntü görmesini sağlar. Aşağıdaki çizime bakarak uzamsal perspektifin ve birkaç basit tekniğin göze nasıl uzakta kaybolan mekân izlenimi verdiğini görebilirsiniz.

Bitki Çizimi

Bitkileri çizerken işe bitkinin büyüme düzenini gözlemleyerek başlayın. Gözlem anahtar öneme sahiptir; bitkinin büyümesini, yaprakların ve taç yapraklarının aldığı formu görebildiğinizde, bitkiyi çizmek ve keşfetmek daha kolay hale gelir.

Peyzaj Seçimi

Başlangıç için en kolay peyzaj, pencerenizin dışındaki manzaradır. Gördüğünüz manzara pencere tarafından çerçeveye alınmış olacağı için neyin ne kadarını dâhil edeceğiniz konusunda düşünmenize gerek kalmaz. Kırsal alana çıkarsanız daha geniş bir bakış açısı kazanırsınız.

Basit Hayvan Şekli Çizimi

Hayvanları çizmek zor olabilir. Hayvanlar genellikle dikkatli bir çalışmaya imkân verecek kadar uzun süre hareketsiz kalmaz ama sözgelimi bir kedi veya köpek uyurken gözlem için yeterli zamanınız vardır. Bu konuyu ele almanın en iyi yolu son derece net fotoğraflar veya örnek çizimler bulmak ve temel şekilleri bu örneklerden titiz bir şekilde kopyalamaktır. Buradaki hayvan resimlerine bakarak hayvanların temel şekillerinin ne kadar kolay çizilebileceğini veya izlenebileceğini görebilirsiniz. Bir hayvanı basit şekillere indirgemek hayvanın nasıl çizileceğini kavrama düzeyinde yolu yarıladığınız anlamına gelir. Dış hatları belirledikten sonra tek sorun doku ve model detaylarını çizmektir; bu işlem daha titiz bir çalışmayı gerektirir.

Doğru Boy Hatalı Boy Olduğunda

Yeni başlayanlar nesneleri ve figürleri genellikle çok küçük çizer. Bu durum “görünen boy” adı verilen çizim olgusundan kaynaklanır: bu terim bir nesnenin veya figürün gözünüze görünen boyunu ifade eder. Buradaki çizimlerde de görebileceğiniz gibi gözünüze görünen boyu esas alırsanız nesnenin veya figürün kâğıt üzerindeki boyu oldukça küçük olacaktır. Bu boyda hata payı da oldukça küçüktür. Öte yandan görünen boyun kullanıldığı yerler de mevcuttur; yeni başlayanlar çok büyük nesnelerin, binaların veya manzaraların şekillerini ölçmek için görünen boyu kullanabilir.

Dolayısıyla, işe başlarken mümkün olabildiğince büyük çizmeye çalışın. Nesneler veya figürler kâğıdınızın üzerinde en büyük alanı kaplamalıdır. İster A4 boy kroki defterine, ister A2 boy kâğıt üzerine, ister A0 boy büyük bir şövale üzerine çizim yapın, bu kurala kesinlikle uymanız gereklidir. Büyük çizerseniz, çok daha geniş bir manevra alanına sahip olacağınız için hatalarınızı daha kolay görebilir ve gereken şekilde düzeltebilirsiniz.

Daha büyük kâğıt kullanıyorsanız, daha büyük çizim yapmalısınız. Cesaret kırıcı gibi görünse de, bu yaklaşıma bir kez alıştıktan sonra kendinize olan güveniniz artacaktır. Büyük çizdiğinizde hatalar konusunda daha az endişe duyarsanız hatalarınızı düzeltmek daha eğlenceli hale gelir. İlerledikçe, her boyda çizim yapabilmeyi öğrenebilirsiniz; minyatürden duvar resmine kadar her boyda çizim yapmayı öğrenmek eğlenceli ve keyif vericidir.

Kendinize olan güveniniz arttığında, bir duvara birkaç duvar kâğıdı altlığı şeridi yapıştırın ve dev boyutta, bir başka deyişle, doğal şekilden daha büyük çizim yapın. Oranlar biraz bozulabilir ama bu canınızı sıkmasın. Doğal şekilden daha büyük çizim yapmak son derece özgürleştirici bir deneyim olabilir. Bu çalışma teknik olarak hatalı yönlerinizi görmenizi de sağlayabilir. Hata eğiliminizin ne olduğunu belirledikten sonra bu hatayı düzeltmek çok daha kolay hale gelir ve becerinizi doğru yönde bir adım ileri atmış olursunuz.

Başlangıçta büyük çizim yaparken zorlanabilirsiniz ve kendinize sürekli olarak daha kalın ve daha geniş çizmeniz gerektiğini hatırlatmanız gerekebilir. İlk zamanlarda görünen boyda çizmek son derece doğal gelse de bu yaklaşım bizim kendi bilincimizden ve çizim ne kadar küçük olursa hata da o kadar küçük olur şeklindeki hatalı düşünceden kaynaklanır. Büyük çizimlerde hataları düzeltmenin ne kadar kolay olduğunu keşfettikten sonra görünen boyda çizim yapmak istemeyeceksiniz.

Farklı Malzemelerden Yapılmış Nesneler

Nesnelerin şeklini dış hatlarıyla düzgün çizebilmeyi öğrendikten sonra farklı malzemelerden yapılmış muhtelif nesneleri bir araya getirerek natürmort kompozisyonları yapmaya çalışabilirsiniz. Önce öz itibariyle basit olmasına karşın ayrıntılarda oldukça karmaşık olan bu kozalağı çizmeyi deneyin. Çizimi doğru yapabilmeniz için gözlem gücünüzü ve nesneyi bir bütün olarak görebilme yeteneğinizi kullanmanız gerekecek.

Burada sunduğumuz yaklaşım sizin için çok kullanışlıdır. Dikkat edilmesi gereken bir nokta; tonların inceliği kafanızı karıştırmasın, notları basitleştirin. En güçlü kenarları ve gölgeleri vurgulu olarak çizin ama bu gibi kenarların veya gölgelerin olmadığı alanlara da dikkat edin. Bir başka deyişle, nesnelerin çevresindeki çizgiler eşit olmayacaktır; çizgilerin bir kısmı güçlü ve net, bir kısmı ise yumuşak ve belli belirsiz olacaktır. Bu farklılığa dikkat eder ve farklılığı kâğıt üzerine doğru aktarabilirseniz, çiziminiz daha derinlikli ve boyutlu olacaktır.

 


Chardin, Cézanne ve Morandi gibi büyük natürmort ressamları benzer nesneleri çoğu kez tekrar tekrar kullanmıştır. Chardin’in üç natürmortunun kopyasını sağda inceleyebilirsiniz. Üç düzenlemede de benzer nesnelerin denge ve kompozisyon varyasyonlarıyla nasıl kullanıldığını görebilirsiniz. Bir nesnenin boyuyla diğer nesnelerin boyu arasındaki kontrast, nesnelerin boylarındaki çeşitlilik, karşı denge ve kontrast yaratacak şekilde gruplandırılmış şekiller göze son derece ilginç görünüyor – bu öğeler Chardin’in usta çizgilerini gösteriyor. Bu sürahiler, bardaklar, taslar ve tavalar aldatıcı şekilde basit görünse de Chardin’in yumuşak ve zor çizilen kenarları, parlak yansımaları ve koyu yumuşak gölgeleri tasvir etmedeki benzersiz yeteneği sayesinde oldukça sıradan nesneler renk tonlarından oluşan güzel bir şiire dönüşüyor. Aslında “sıradan” hiçbir nesne yoktur. Bir sanatçının ince algılayışı sayesinde iş başındayken her şey sıra dışı hale gelir.



Natürmortun Farklı Yönleri

Bütün başarılı natürmort düzenlemelerinde türün farklı yönleri ele alınır. Profesyonel sanatçıların eserlerinin aşağıdaki kopyalarını incelerken grup duygusunu veya tam tersine muhtelif öğeler arasındaki kontrastı ve uyuşmazlığı tekrarlamak ve pekiştirmek için nesnelerin nasıl kullanıldığına bakın. Elde etmek istediğiniz etkiye bağlı olarak bu yöntemlerden herhangi birisini kullanabilirsiniz.


Dekor İçinde Natürmort

Natürmort çizmenin son aşaması perspektif bilgisini gerektirir. Bu adımda, içinde bulundukları odayı da içeren natürmort kompozisyonlarını ele alacağız. Bu yaklaşım doğal bir ilerlemeyi ifade etse de pek çok ayrıntı için karar vermeniz gereklidir. Odanın ne kadarını çiziminize yansıtacaksınız? Işığı nasıl ele alacaksınız? Muhtemelen en iyi ışık gün ışığıdır, mümkün olan her yerde gün ışığını kullanmanızı öneririz. Odanın ne kadarını çiziminizde göstereceğiniz kendinize olan güveninize bağlıdır.





Büyük Nesneler
Şimdi, normal koşullarda, boyutları nedeniyle natürmort nesnesi olarak ele alınamayacak nesneleri çalışacağız. Bu nesneleri çizebilmek için kapının dışına çıkmanız ve dünyanın sınırsızlığıyla karşılaşmanız gerekecek. Bisikletin tasarımına katabileceğiniz pek az şey vardır; sanatçılar bisikleti kuşkuya yer bırakmayan tasarım mantığı nedeniyle ilgi çekici bulur.




Bitkiler

Çizim sanatını öğrenmeye başladıysanız, bitkiler size en az zorluk çıkartan konular olacaktır. Öncelikle hiç hareket etmezler; çizim sırasında hep aynı şekilde dururlar; pek çok türünü evinize getirerek istediğiniz gibi gözlemleyebilir ve çizebilirsiniz; üstelik çok farklı şekillere, yapılara ve dokulara sahiptirler. Başlangıç olarak evinizde bir düzenleme içinde yer alan veya bahçede bulunan bir çiçeği seçin. Bu alıştırma dizisinde ana odak noktasına, yani çiçeğin tepe kısmına konsantre olacağız; ama yapraklı bir bitki seçmek çok daha öğreticidir, zira yapraklar bütünün daha iyi kavranmasını sağlar. Bitkinizin şeklini, kırılgan yapısını ve büyüme biçimini inceleyin. Şimdi aşağıda anlatılan adımları izleyerek gördüklerinizi çizmeye çalışın.





Kaynak

Uzun yıllara varan deneyimi bulunan ve resim yapma konusunda tutkulu olduğu kadar çizim ve resim yapmayı öğreten başarılı kitaplar yazan İngiliz ressam Barrington Barber’ın “The Fundamentals of Drawing” kitabından alınmıştır. 


 
ISTANBUL
Reklam
 
 
 
 
 
 
Bugün 35 ziyaretçi (102 klik) kişi burdaydı!
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=