Guaj boya kapatıcı ve homojen bir yüzey oluşturma özelliğinden dolayı grafik tasarım çalışmalarında en çok tercih edilen boya çeşididir. Bu özelliğinin yanı sıra su miktarının fazla katılması ile sulu boya etkisi veren, su miktarının az katılarak boyanın üst üste sürülmesi ile de yağlı boya etkisi veren çalışmalar yapmak açısından da guaj boya tercih sebebidir.
Guaj Boya Tanımı ve Kullanım Alanları
Guaj, su esaslı opak (şeffaf olmayan, kapatıcı) bir boya türüdür. Ayrıca “Tempera”, “Poster Colour” gibi adlarla anılan boyalar, guaj kategorisinde yer alır. Su esaslı yani su ile karışan, mat, çabuk kuruyan ve kapatıcı özelliklere sahiptir. Guaj boyada renkler sulu boyanın tersine beyaz boya katılarak açılır. Guaj boyanın çok geniş kullanım alanları vardır. Afiş, amblem, logo, animasyon, karikatür, kitap-dergi resimlerinde, dekoratif amaçlı ve birçok alanda kullanılmaktadır. Birçok malzemeyle kullanım olanağı vardır. Bunlar; sulu boya, yağlı boya, akrilik boya, pastel boya, mürekkep gibi malzemelerledir.
Guaj Boyanın Tarihçesi
Guaj boya eski Mısır’da, Ortaçağ’da kitap bezemelerinde uygulanan bir tekniktir. XI. ve XII. yüzyıllarda ressamlar tarafından resim çalışmalarında kullanılmıştır. Giotto, Magtegna, Botticelli gibi ressamlar bazı resimlerini guaj boyayla çalışmışlardır. Rönesans sanatçılarından Rubens, Van Dyck, Gaspard Poussin ve daha birçok sanatçı guaj boya tekniğinde çalışmalar yapmışlardır. Albrecht Dürer manzara ve hayvan figürlerinde guaj boya ile sulu boyayı birlikte kullanmıştır. Portre çalışmalarında ise daha çok guajı yalnız başına veya yağlı boya ile birlikte kullanmıştır.
Rokoko ressamları tarafından da çalışmalarında tercih edilen guaj boya, XX. yüzyılda Fransız sanatçılar ve birçok ressam tarafından başta sulu boya olmak üzere başka malzemelerle birlikte kullanılmıştır. Günümüzde guaj boya yaygın olarak eğitim kurumlarının sanat eğitimi yapan bölümlerinde, resim sanatçıları ve illustratörler tarafından kullanılmaktadır.
Guaj Boya Tekniği
Guaj boya, su ile karıştırılarak inceltilir. Su oranı fazla olduğunda sulu boya etkisinde çalışmalarda kullanılabilir. Sulu boyada olduğu gibi saydam değildir. Boya kuruduğu zaman mat bir görünümü vardır. İçine beyaz boya katarak zengin ara renk tonları elde edilir. Kapatıcı özelliği, boyanın kıvamı ile ilgilidir. Homojen renkli bir yüzey oluşturmak için içine katılan su miktarı az olursa yüzeyde fırça izleri ve kabarık boya tabakalarından oluşan bir görünüm oluşur. Bu nedenle boyaya katılan su miktarını iyi ayarlamak ve bir karıştırıcı ile boyayı iyice karıştırmak gerekir. Birinci boya katı sürüldükten sonra boyanın kuruması beklenmelidir. Daha sonra ikinci kat uygulanacak boya ilk uygulamada fırçanın kullanımına dik açı oluşturacak şekilde olmalıdır (ilk kat boya yatay fırça hareketleriyle uygulandı ise ikinci kat dikey fırça hareketleriyle olmalıdır.). İstenilen rengi elde etmek için boyayı karıştırdıktan sonra kullanacağınız yüzeyin renginde başka bir kâğıt veya tahta üzerine fırçayla rengi sürmek ve kurumasını beklemek gerekir; çünkü guaj boya ıslakken ve kuruduktan sonra farklı tonlara sahiptir; bu yüzden boyayı kullanmadan önce denemeler yapmak gerekir.
Guaj boyanın bir diğer özelliği de boya kuruduktan sonra su ile temasından sonrada çözülebilmesidir. Yapılacak çalışmaya uygun boya kıvamını ayarlamak gereklidir. Sulu boya etkisi verecek çalışmalarda boyaya katılacak su miktarının fazla olması, homojen ve kapatıcı yüzey için su miktarının daha az olması gerektiğini yukarıda bahsetmiştik. Eğer serbest fırça hareketleriyle yağlı boya etkisi verecek şekilde çalışmak istenirse su miktarının daha az olması gereklidir. Kullanılan iki rengin birbirine geçişli olmasını yani ara renkler elde etmek için çalışırken hızlı olmak gerekir; çünkü içindeki su miktarı az olduğu zaman kuruma süresi daha hızlı olacaktır. Guaj boya, tek başına kullanılabildiği gibi farklı boya malzemeleri ile kullanılarak güzel sonuçlar vermektedir. Sulu boya ile birlikte kullanıldığı gibi guajı sulandırarak da sulu boya etkisi verilebilir.
Guaj Boya Tekniğinde Kullanılan Araç ve Gereçler
Guaj boya piyasada tüpte ve cam şişelerde satılmaktadır. Boyanın kalitesiz olması renklerin mat, cansız bir görünüm elde edilmesine ve geniş yüzeylerin boyanmasında fırça izlerinin belli homojen olmayan yüzeyler oluşması gibi sorunlarla karşılaşılmaktadır. Guaj boya içindeki zamk oranının sulu boyadan fazla olması nedeniyle yüzeyi yağlı olmayan her türlü yüzey üzerine uygulanabilir. Örneğin; kâğıt, tahta, seramik, cam, kumaş, duvar ve alçılı yüzeyler. Guaj boyada en çok kullanılan yüzey; kâğıttır. Kâğıt seçiminde kâğıdın yüzeyinin çok pürüzlü ve parlak emici olmaması tercih edilmez. Daha çok yüzeyi düzgün, boyandığında kıvrılmayan, gramajı yüksek kâğıtlar seçilmelidir. Renkli kâğıtlar üzerine de uygulama yapılabilir. Sulu boya tekniğinde kullanılan fırçalar guaj boya içinde kullanılır. Ayrıca farklı kullanım tekniklerine göre boyayı yüzeye sürmek için spatül, merdane, sünger, sert kıllı fırça ve airbrush gibi araçlar da kullanılabilir.
Trilinin Guaj Boya ile Kullanımı
Trilin, içine mürekkep ve guaj boya konularak düz ve dairesel çizgiler çizmek için kullanılan bir âlettir. Piyasada ayrı olarak veya pergel takımının içinde satılmaktadır. Trilinde daireler çizmek için normal pergelin kalem yerleştirilen kısmı çıkartılıp yerine trilin monte edilir. İçine boya konularak daireler rahatlıkla çizilir. Boya kıvamı ne çok sulu ne de çok katı ayran kıvamında hazırlanıp bir fırça yardımı ile trilinin içine konulur. Vidasını gevşetip ya da sıkılayarak çizgi kalınlığı ayarlanır. Boya konulduktan sonra temiz bir kâğıt havlu ile dıştaki fazla boyalar temizlenir.
Guaj Boyanın Triline Konulması
Cetvelin ya da pistolenin ayaklı kısmı yukarı gelecek şekilde zemin üzerine yerleştirilir. Trilinin açık kısmı yana gelecek şekilde çizgi çekilir. Eğer tıkanma olursa bir kâğıt üzerine trilinin ucu vurularak tıkanıklık giderilir. Sık aralıklarla trilin temizlenip tekrar boya konulur.
Trilinin Cetvel ve Pistole Yardımıyla Kullanılması
Boyanın belli bir alan içine taşmasını önlemek daha düzgün yüzeyler oluşturmak için kâğıdın özelliğine göre bantla yapıştırmak kolaylık sağlayacaktır (önceden kâğıt üzerinde deneme yapmak gerekir, bazı kâğıtlarda bant yapıştırılıp kaldırıldığında kâğıdın dokusunu zedeleyebilir.). Bantla kapatıldıktan sonra boyayı, bantlı kısmın altına taşmasını önlemek için fırçayı bantlı kısma paralel olarak sürmek gerekir. Bandın yapışkanlığını azaltmak için bir zemin üzerine yapıştırıp kaldırmak daha sonra yüzeye yapıştırmak uygun olacaktır.
Boyayı karıştırmak için piyasada kullanılan paletlerin yanı sıra cam, plastik veya seramik bir yüzey, palet olarak kullanılabilir. Boyayı karıştırmak için paletlerin bölümlerinin yuvarlak olması daha uygundur. Palet içinde kalan fazla boyayı çok bekletmemek şartıyla saklamak için üzerini hava almayacak şekilde bantla kapatmak gerekir. Guaj boya şişeden alındıktan sonra kapağın iç kısmı ve kavanozun boğaz kısmı temiz tutulmalıdır. Kapağı sıkıca kapatıp eğer boya uzun süre saklanacaksa boyanın üzerine dikkatlice biraz su dökmek, kullanmadan önce bu suyu tekrar dikkatlice boşaltmak boyayı uzun süre kullanmak için önemlidir.
Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda guaj boyayı serbest teknikle kullanarak objeleri renklendirebileceksiniz.
Kullanılacak Araç Gereçler
Resim kâğıdı (gramajı yüksek), Resim altlığı, Resim kalemi, Silgi, Doğal veya yapay obje, Guaj boyalar, Fırçalar, Palet, Su kabı, Kâğıt havlu.
1. Malzemelerinizi hazırlayınız.
2. Objenizi ışığın geliş yönünü göz önüne alarak beyaz bir zemin üzerine yerleştiriniz. Objenizin sizden uzaklığına dikkat ediniz. Sizden uzaklığı en fazla 1 m olacak şekilde objenizi yerleşiriniz.
3. Kâğıdınızı resim altlığına sabitleyiniz.
4. Objenin aksları çiziniz.
5. Objenizin en ve boy oranlarını tespit ederek aksların üzerinde işaretleyiniz.
6. Objenizi kaleminizle fazla bastırmadan çiziniz.
7. Objenizin renklerine uygun olarak guaj boya ile palet içinde renklerinizi hazırlayınız. Boyamaya yukarıdan aşağı yapmanız önerilir.
8. Fonun üst bölümünü serbest fırça darbeleri ile hazırladığınız renk ile boyayınız. Boyadığınız renk üzerinde ışıklı kısımlar elde etmek için açık ton boya ile efektler yapınız. Koyu bölgelerde koyu renk boya ile derinlik vermek için serbest fırça darbeleri ile boyayınız. Boyadığınız alanlarda farklı renkler arasında geçiş sağlamak için fırçanızı fazla bastırmadan kaynaştırma yapabilirsiniz
9. Objeniz üzerindeki açık tonları boyayınız.
10. Daha sonra koyu tonlarınızı serbest fırça vuruşlarıyla boyayınız. Daha önce boyadığınız açık ton ile son boyadığınız rengi fırçanızı temizleyerek birbirine kaynaştırabilirsiniz. Unutmayınız ki guaj boya su esaslı olduğu için kurusa bile ıslak fırça ile çözülecektir. Fırçanızı çok bastırmamanız tavsiye edilir.
11. Farklı renkleri de objenizi dikkatlice gözlemleyerek boyayınız.
12. Objenizin en koyu bölümlerini de boyadıktan sonra isterseniz koyu bir renk ile gölgede kalan kısımlarda farklı kalınlıkta kontur çizgileri uygulayabilirsiniz.
13. Objenin üzerindeki zemini hazırladığınız renkle boyayınız. Açık ve koyu renklerle ışık ve gölge alanlarını serbest fırça vuruşlarıyla ortaya çıkarınız. Boyanın rengini açmak için beyaz renk kullanınız. 14. En son olarak objenizin gölgesini boyayarak çalışmanızı bitiriniz.
Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda guaj boyayı serbest teknikle kullanarak kompozisyonu renklendirebileceksiniz.
Kullanılacak Araç Gereçler
Resim kâğıdı (gramajı yüksek), Resim altlığı, Resim kalemi, Silgi, Doğal ve yapay ojeler, Guaj boyalar, Fırçalar, Palet, Su kabı, Kâğıt havlu.
1. Malzemelerinizi hazırlayınız.
2. Objelerinizi ışığın geliş yönünü göz önüne alarak kompozisyon kurallarını dikkate alarak düzenlemesini yapınız, üzerine yerleştiriniz. Cansız modellerden çizimler modülü birinci öğrenme faaliyetinde kompozisyon hazırlamada dikkat edilecek noktaları hatırlamak için inceleyebilirsiniz.
3. Kâğıdınızı resim altlığına sabitleyiniz.
4. Objenin akslarını çiziniz.
5. Objenizin en ve boy oranlarını birbiri ile proporsiyonlarının karşılaştırmasını yaparak tespit ettiğiniz oranları aksların üzerinde işaretleyiniz.
6. Kompozisyonunuzu kaleminizle fazla bastırmadan çiziniz.
7. Kompozisyonunuzda kullanacağınız renkleri guaj boya ile palet içinde hazırlayınız. Boyamaya yukarıdan aşağı doğru boyamanız önerilir.
8. Arka üst bölümü serbest fırça darbeleri ile hazırladığınız renk ile boyayınız. Boyadığınız renk üzerinde ışıklı kısımlar elde etmek için açık ton boya ile efektler yapınız. Koyu bölgelerde koyu renk boya ile derinlik vermek için serbest fırça darbeleri ile boyayınız. Boyadığınız alanlarda farklı renkler arasında geçişi sağlamak için fırçanızı fazla bastırmadan kaynaştırma yapabilirsiniz.
9. Vazonun ve çiçeklerin üzerinde açık alanları boyayınız.
10. Daha sonra vazo ve çiçeklerdeki koyu tonlarınızı serbest fırça vuruşlarıyla boyayınız.
11. En koyu bölümleri de boyadıktan sonra isterseniz koyu bir renk ile gölgede kalan kısımlarda farklı kalınlıkta kontur çizgileri uygulayabilirsiniz. Daha önce boyadığınız açık ton ile son boyadığınız rengi fırçanızı temizleyerek birbirine kaynaştırabilirsiniz. Unutmayınız ki guaj boya su esaslı olduğu için kurusa bile ıslak fırça ile çözülecektir. Fırçanızı çok bastırmamanız tavsiye edilir.
12. Kontrastlıkları daha belirgin hale getirmek için ışık alan kısımlarda açık tonlar kullanınız.
13. Zemini hazırladığınız renkle boyayınız. Açık ve koyu renklerle ışık ve gölge alanlarını serbest fırça vuruşlarıyla ortaya çıkarınız. Boyanın rengini açmak için beyaz renk kullanınız. Kısa süreli aralıklarla çalışmanızla modelinizin karşılaştırmasını yapınız. Önce hatalarınızı kendiniz görmeniz (kendi eleştirinizi kendiniz yapmanız) öğrenmenizde daha faydalı olacaktır.
14. Arkadaki elma ve öndeki portakal ile limonun ışık alan bölümlerini açık renk ile boyayınız.
15. Objelerin renk kontrastlarını ortaya çıkarmak için koyu bölgeleri objenize uygun renklerle boyayınız.
16. En son olarak objelerinizin gölgelerini boyayarak çalışmanızı bitiriniz.
Guaj Boya ile Pul Tasarımı
Bu faaliyette verilecek bilgiler doğrultusunda, uygun ortam sağlandığında seçilen bir konuda (pul tasarımı, kitap resimleme vb.) eskiz ve taslakları hazırlayabilecek ve seçilen taslağı tekniğe uygun renklendirebileceksiniz.
Araştırma: Pul örnekleri toplayınız ve kullanılan ölçüleri tespit ediniz. Pul tasarımlarını konuları yönünden inceleyiniz. Kompozisyon kuruluşlarını inceleyiniz. Kullanılan yazı karakterlerini ve ölçülerini inceleyiniz. İncelemelerinizde notlar alınız ve arkadaşlarınızla tartışınız.
Pul tasarımı: Guaj boya ile pul tasarımı. Hızla gelişen posta hizmetlerinin gereği olarak pul, bir ülkenin halkını, yaşam tarzını, sanayisini yansıtır. İnsanlar arası iletişimde en büyük tanıtım aracıdır. Bir mesajı, konuyu, şahsı, olayı ya da hizmeti sadece o ülkenin sınırları içinde değil mektubun gönderildiği ülkelerde de tanıtmaktadır. Çok önemli bir görsel mesaj taşıyan ve bir ülkenin kimlik kartı niteliği de taşıyan pul günümüzde bir sanat dalı olmuştur.
Pul örnekleri: Pulun birçok tanımı yapılmıştır: “Pul; ön yüzeyi çeşitli renklerle basılmış resim, şekil ve motiflerden oluşan; arka yüzeyi, özel bir zamkla kapalı, etrafında dantel denilen tırnakları olan bazen dantelsiz de olabilen genellikle dikdörtgen, kare, yuvarlak az da olsa üçgen bazen de değişik şekillerde ve farklı ebatlarda olan postada para yerine sürümü bulunan değerli kâğıtlardır”. Posta idareleri tarafından alınan posta ücretine veya devlet tarafından alınan damga resmine karşılık posta malzemesine veya bazı evraklara yapıştırılan küçük bir basılı kâğıt parçasıdır.
Pulun Tarihçesi
İletişimin insanlık tarihinde çok eskilere dayanmasına karşılık pulun tarihi çok eski değildir. İnsanlar arsında gönderilen paketler, mektupların taşıma ücreti yolların güvensizliği nedeni ile alıcısı tarafından ödenmekte idi. Bu da bazen ücretin yüksek olması yüzünden alıcının postayı kabul etmemesine yol açmaktaydı. Daha sonraları buna çare olarak 1653’te Fransız Parlamenter Renouard Villayer taşıma ücretinin önceden ödenmesi usulünü getirmiştir. O dönemde posta pulu yerine ücretin alındığına dair kâğıt parçası mektup ya da paketin üzerine yapıştırılıyordu. İlk posta pulu İngiltere’de Posta Bakanı Rowland Hill zamanında 6 Mayıs 1840 yılında çıkartılmıştır. Böylelikle posta pulu, gönderme makbuzunun yerini almıştır. İlk posta pulunun üzerinde kraliçe Victoria’nın profilden bir portresi bulunmaktadır. Hollandalı ressam Villiam Mulradi tarafından yapıldığı söylenmektedir.
İlk Pul Örneği, Villiam Mulradi
İlk pul örneklerinde hükümdar veya devlet büyüklerinin resimleri, pulun taşıdığı değeri gösteren rakamlar, ülkeleri temsil eden figürler bulunmaktadır. İki renkten fazla renk bulunan pulu basan ülke İsviçre’dir. Osmanlı İmparatorluğu döneminde ise posta ücreti mektubun ağırlığına ve gideceği mesafeye göre tespit edilmekte ve daha sonra posta müdürü tarafından zarfın üzerine posta damgası basılmakta idi. İlk özel Türk gazetesini çıkaran dönemin Posta Nazırı Âgâh Efendi, 1864 yılında ilk Türk posta pulunu (tuğralı pul) bastırmıştır. Bu pullar Sultan Abdülaziz devrinde, onun tuğrasının ve ince süslemeli motiflerini taşımaktaydı. Âgâh Efendi’nin önerisiyle, posta ücreti pul karşılığı olarak alınmaya başlanmıştır. Tuğralı pullar taş baskı (litografi) olarak beyaz pelüş kâğıdına siyah renkte basılmıştır. Sonraları bu pullar süngerle ekolin boyayla renklendirilmiştir. 1865’te tuğraların yerine dikey oval zemin üzerine ay yıldız yerleştirilmiş ve “Posta-i Devlet-i Osmaniye” yazısı kullanılmaya başlanmıştır. 1892’de pulun çevresi Türk motifleriyle süslenmiş ve Osmanlı arması yerleştirilmiştir. 1913 yılına kadarki dönemde pullarda resim kullanılmamıştır. 1917 yılında Edirne’nin düşman işgalinden kurtuluşunun anısına Selimiye Camii’nin resmiyle süslenerek Londra’da bastırılan pul aynı zamanda ilk resimli posta puludur. 1922 yılında Ankara Hükûmeti, kendi adına üzerinde TBMM binasının resmi bulunan ilk pulu bastırmıştır.
Pul Tasarımı
Posta pullarının iletişimde büyük bir rolü olmasının yanı sıra üzerinde taşıdığı grafik unsurları ile o ülkenin toplumunun kültürel yapısını tanıtmak gibi bir görevi de üstlenir. Pul tasarımı görsel bir iletişim sanatıdır ve ilk görevi bir mesajı iletmektir; bu nedenle mesajları doğru ve çekici olarak iletmesinde görev tasarımcıya düşmektedir. Doğru seçilmemiş sembol, resim, yazılar ve renkler izleyicinin konuya ilgisini çekmeyebilir.
Pul Tasarımında Dikkat Edilecek Noktalar
Posta işletmelerinin vermiş olduğu konu en ilgi çekici ve sade anlaşılır bir dille ifade edilmelidir. Resimlerde daha çok simgesel anlatımlar, objenin stilizeleri anlatımı daha çok güçlendirerek dikkat çekecektir. Pulun ebatları posta işletmelerince belirlenen standartlarda yatay ya da dikey olarak tasarlanır. Genelde 2,6x1 cm, 2,6x3,6 cm, 3,6x5,2 cm, 3,5x2,5 cm, 3,3x2,8 cm vb. ölçülerde hazırlanmaktadır. Tasarım yaparken bu ölçülerin katları en fazla dört katından fazla olmamak üzere hazırlanmalıdır. Pulda resimlerin boyutları büyüdükçe ve küçüldükçe, pul küçüldüğü zaman değer kaybına uğrayacaktır. Pulu tasarlarken çizgi, ton, renk, doku, biçim, ölçü, yön gibi tasarı ilkelerine dikkat edilmelidir.
Renklerin psikolojik, duygusal ve kültürel etkisi göz ardı edilmemeli ve kullanılan renklerin türü evrensel boyutta aynı anlamı içermelidir. Pulların küçüleceği düşünülerek renklerin boyut küçüldüğü zaman ton kaybına uğrayacağı hesaplanmalı ve soluk renk kullanımından kaçınılmalıdır. Daha çok canlı renkler tercih edilmelidir. Yazı seçimi ve punto ayarları iyi hesaplanmalı daha çok yuvarlak karakterli yazılar kullanılmalıdır. Yazı ile resim uyumlu olmalı, kullanılan yazılarda pulun ne amaçla hazırlandığı belirtilmelidir. Yazılar; resmi kaplayacak şekilde değil, kompozisyonun boşluklarına yerleştirilmelidir. Yazılar; okunaklı olmalı harf ve cümle aralarındaki espaslar iyi ayarlanmalı, pul küçüldüğü zamanda bile okunabilmelidir. Figür sayısı az olmalı, illüstrasyonlar veya fotoğraflar da kullanılmalıdır. Kompozisyon; yalın, mesajı kolay anlaşılır göstermeli, kompozisyonda resim ile yazı ilişkisi iyi kurulmalı, herhangi bir nesnenin küçülmüşü değil pula özgü tasarımlar olmalıdır. Pul üzerinde T.C.(Türkiye Cumhuriyeti), posta, pulun değeri rakamla, lira ya da kuruş, basım evi adı, basım tarihi, vb. gibi unsurlar yer almalıdır.
Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda guaj boya tekniğinde, kültürel tanıtım amaçlı 2,6 x 4,1cm gerçek pul ölçüsünü 4 kat büyüterek resim kâğıdına pul tasarımı yapmış olacaksınız.
Kullanılacak Araç Gereçler
Resim kâğıdı (gramajı yüksek), Resim altlığı, Resim kalemi, Silgi, Cetvel, Görsel kaynaklar, Guaj boyalar, Fırçalar, Palet, Su kabı, Kâğıt havlu.
1. Konuyu belirleyiniz.
2. Konuya ilgili görsel ve yazılı kaynaklardan araştırmalar yapınız.
3. Tasarımınızda kullanacağınız görsel unsurlara karar veriniz. Çalışmanızda daha çok sembolleştirilmiş, sade, anlaşılır figür ya da objeler kullanınız
4. Yukarıda verilen gerçek pul ölçüsünü 4 kat büyüterek pulun dış hattını ve kenar dantelli kısmını çiziniz. Çizimlerinizde cetvel veya pergel kullanınız.
5. Pulda resim ve yazının boyutlarını belirleyiniz.
6. Resim için eskiz araştırmaları çiziniz.
7. İçinden bir tanesini seçip üzerinde guaj boyayla renk araştırmaları yapınız. Kullanacağınız renklerin canlı renkler olmasına dikkat ediniz.
8. Resmi dış hatlarını çizdiğiniz pulda resim için kullanacağınız alan temiz olarak çizimini yapınız.
9. Yazı karakterini ve punto ölçülerini belirleyiniz. Küçüldüğünde harflerin okunaklı olması açısından harf ve cümle aralarındaki espaslara dikkat ediniz.
10. Yazıları pulda yer alacak bölümlere çizimini yapınız.
11. Guaj boyada kullanacağınız renkleri paletinizde hazırlayınız. Boyanızın kıvamını iyi ayarlayınız. 12. Boyanın daha önceki renkli eskizde hazırladığınız renklere uygunluğunu deneme kâğıt üzerine sürerek kuruyup doğruluğundan emin olunuz.
13. Çalışmanızı renklendiriniz. Boyama yaparken elinizin altına temiz beyaz bir kâğıt koyarak çalışmanızın kirlenmemesine özen gösteriniz.
14. En son yazıları renklendirerek çalışmanızı bitiriniz.
15. Çalıştığınız pulu fotokopi ile gerçek boyutunda küçültünüz.
16. Çalışmanızı 25x20cm boyutundaki siyah fon kartonu üzerine yapıştırarak sergilenmeye hazır hale getiriniz.
Kaynak
http://www.unutulmussanatlar.com