Renk Bilimi
İpuçları ve Renk Karıştırma Teknikleri, Temel Renk Teorisi
Basit olarak temelde üç ana renkten bahsedilir. Kırmızı, mavi ve sarı… Diğer tüm renkler bu üç rengin karışımları ile elde edilebilir, bundan dolayı bazı usta ressamlar sınırlı palet kullanırlar. Yeni başlayanlar ise renk tonlarını bu üç ana rengin karışımıyla elde etmeyi başaramadıklarından paletlerinde çok sayıda farklı renk olur.
Winsor & Newton renk aralığı için önerilen birincil renkler aşağıda listelenmiştir:
Artists’ Yağlıboya: Winsor Lemon, Winsor Blue (red gölge) ve Permanent Rose.
Artists’ Suluboya: Winsor Lemon, Winsor Blue (red gölge) ve Permanent Rose.
Artists’ Akrilik Boya: Azo Yellow Medium, Phthalo Blue Red Shade ve Permanent Rose.
Artisan Su ile karışabilen Yağlıboya: Lemon Yellow, Phthalo Blue (red gölge) ve Permanent Rose. Artists’ Oilbar (Bir tür yağlıboya kalemi): Cadmium Lemon, French Ultramarine ve Alizarin Crimson. Griffin Çabuk kuruyan Yağlıboya: Winsor Yellow, Phthalo Blue ve Permanent Rose.
Tasarımcı Guaj Boya: Primary Yellow, Primary Blue ve Primary Red.
Winton Yağlıboya: Lemon Yellow Hue, Phthalo Blue and Permanent Rose.
Cotman Suluboya: Lemon Yellow Hue, Intense Blue ve Permanent Rose.
Galeri Akrilik Boya: Lemon Yellow, Winsor Blue ve Permanent Rose (veya Process Yellow, Process Cyan ve Process Magenta).
Altı Renk Sistemi
Artists’ Yağlıboya: Winsor Lemon, Winsor Yellow, French Ultramarine, Winsor Blue (yeşil gölge), Permanent Rose ve Cadmium Red.
Winton Yağlıboya: Cadmium Lemon Hue, Cadmium Yellow Hue, French Ultramarine, Phthalo Blue, Permanent Rose ve Cadmium Red Hue.
Artists’ Suluboya: Winsor Lemon, Winsor Yellow, Scarlet Lake, Permanent Rose, French Ultramarine ve Winsor Blue (yeşil gölge).
Artists’ Akrilik Boya: Lemon Yellow, Azo Yellow Deep, Ultramarine Blue, Phthalo Blue Green Shade, Pyrrole Red, Quinacridone Magenta.
Artisan Su ile Karışabilen Yağlıboya: Lemon Yellow, Cadmium Yellow Hue, French Ultramarine, Phthalo Blue (red gölge), Permanent Rose ve Cadmium Red Hue.
Artists’ Oilbar: Cadmium Lemon, Cadmium Yellow Pale, French Ultramarine, Manganese Blue Hue, Permanent Magenta ve Cadmium Red.
Griffin Hızlı Kuruyabilen Yağlıboya: Cadmium Lemon, Winsor Yellow, French Ultramarine, Phthalo Blue, Permanent Rose ve Cadmium Red Medium.
Tasarımcı Guaj Boya: Lemon Yellow, Permanent Yellow Deep, Phthalo Blue, Ultramarine, Flame Red and Alizarin Crimson.
Cotman Suluboya: Lemon Yellow Hue, Cadmium Yellow Pale Hue, Ultramarine, Intense Blue, Permanent Rose ve Cadmium Red Hue.
Galeria Akrilik Boya: Lemon Yellow, Cadmium Yellow Deep Hue, Ultramarine, Winsor Blue, Permanent Rose ve Vermilion Hue.
Diğer Paletler
Diğer paletler; altı renkten farklı bir renk seçerek tek tek sanatçılar tarafından oluşturulabilir. Altılı Renk Sistemi temiz, parlak ikincil renkler verir ama tabi ki bu yeterli değildir. Bazı sanatçılar hâlâ daha altılı renk kullanmakta devam ediyorlar. Kendilerince sebepleri olabilir. Çok fazla abartmadan zengin palet kullanmakta kolaylık açısından yarar vardır.
Kısıtlı Palet
Aşağıdaki renkler en kısıtlı palettir. Diğer tüm renkleri bu 5 renkten elde edebilir, istediğiniz türde çalışma yapabilirsiniz. Fakat bu palet ileri seviye sanatçılar içindir. Yeni başlayanlar tonları kolay kolay yakalayamazlar, bu yüzden yeni başlayanlara önerimiz ara renkler kullanmalarıdır. French Ultramarine, Brunt Amber, Parmanent Alizarin Crimson, Cadmium Yellow Pale ve Titanium White.
Ton Aralığı
Sağdaki renk grafiğine baktığımızda veya örneğin mavi rengin “Artist” serisi yağlı boya renk aralığında; her tonu açık veya koyu olduğu ortadadır. Uygulamada sanatçı zaten Winsor maviye (Green Shade) sahip olmalıdır. Bununla beraber kuvvetli düşük alt tonları renklendirme için Prussian Blue kullanabilir. Winsor & Newton renk aralığı aynı zamanda tüm sanatçılara uygun renk seçenekleri sunar ve herkes kendine en uygun paleti kendisi oluşturabilir. Bazıları paletinde sadece bir gök mavisi (Cerulean Blue) kullanmayı tercih edebilir. İlave renklerde aynı ton içerisinde kullanılabilir olmasına bağlı olan çeşitli durumlarda olabilir, mesela güçlü tonlama (renklendirme), hızlı kuruma (hızlı kurutucu ile - Fast Drying Medium) ve benzeri durumlar.
Farklı isimler
Renklerin isimlerinde farklılıklar olabilir. Mesela; Galeria Akrilik boyada Winsor Blue ve Winton Yağlı boyada Phthalo Blue; her ikisi de phthalocyalinin ile yapılmıştır. Esas olarak bu isimler tarihsel çizgide farklı dönemlerde farklı isimler ile biliniyordu. Günümüzdeki isimleri ile satılan boyaların bazılarının listesini aşağıda bulabilirsiniz.
Yoğunluk Kuvveti
Genel bir ifade olarak çok fazla renk karışımından elde edilen sonuç (bulanık) siyaha yakın bir renk olacaktır.
Renklendirme Kuvveti
Her renk pigmentinin gücü farklıdır. Örneğin Winsor Blue; yüksek tonlama gücüne sahip iken, Terre Verte düşük tonlama bir güce sahiptir. Winsor Blue herhangi bir karışım üzerinde baskın gelirken, Terre Verte bu güce sahip değildir. Güçlü renkler kullanılarak istenilen ton elde edilene kadar azar azar ilave edilmelidir.
Şeffaflık
Her renk nispeten saydam veya opaktır ve bu da renk karışımını doğrudan etkiler. Düz alanlardaki renkler, Cadmiums gibi opak renkler kullanılarak elde edilir. Winsor & Newton saydamlık ya da opaklık renk listelerinde belirtilmektedir. Aynı rengi medium kullanarak farklı sonuçlar elde edebilirsiniz. Pigmentin yoğunluğu opaklığı arttırdığı gibi azlığı ise saydamlığı ortaya çıkarır.
Sıcaklık
Sanatçılar tarafından kısaca kırmızı (sıcak) ve mavi (soğuk) olarak belirtilir.
Tamamlayıcı Renkler
Tamamlayıcı yoğun koyu renkler için renk karıştırma kullanılır. Red green ile blue orange ile veya yellow violet ile karışımı derin - koyu renkler verecektir. Bu yoğun koyu renkler sadece siyah eklenmesiyle elde edilmez. Tamamlayıcı renkler aynı zamanda, özellikle canlı renkler üretmek için birbirine yakın kullanılabilir ve aşağıdaki örnekte olduğu gibi, parıldayan bir resim elde edilir.
Siyah, Gri ve Beyaz Kullanımı
Genel olarak, siyah kirli bir rengin eklenmesi. Sanatçı bir renk tonu aşağısını isterse, Davy’s Gray bu etkiyi verecektir. Örneğin; Cadmium Lemon ve Black zeytin yeşili, Cadmium Lemon ve Davy's Gray narenciye yeşili tonu verecektir.
Işık Hassaslığında Karışımların Etkileri ve Süreklilik
Işık Hassaslığı
Bir karışım renk, orijinal iki renk daha kalıcı olamaz. Mor elde etmek için pembe ve mavi kullanılması durumunda, yıllar sonra pembe etkisini kaybedip maviyi terk edecektir. Neyse ki kalıcılığa ilişkin endişeler azaltılabilir durumda olup daha fazla kalıcı renkler kullanılabilir hale gelmektedir. AA veya A olarak değerlendirilen bu renkler sanatçıların kullanımı için sürekli tavsiye edilir.
Süreklilik
Hemen hemen tüm Winsor & Newton renkleri artık kalıcılığı etkilemeden güvenle birbirine karıştırılabilmektedir. Ancak uyumlu olmayan Flake White (ya da diğer kurşun akı gibi beyaz tonu renkler), Winton Vermilion Hue ve Griffin ve Griffin Winsor Kırmızı ile üç renk ortada kalır.
Kaynak
|